ΕΧΩ ΣΩΜΑ, ΑΡΑ ΥΠΑΡΧΩ

22851390_1155120351290754_2057125191_o

«Και εποίησε Κύριος ο Θεός τω Αδἀμ και τη γυναικί αυτού χιτώνας δερματίνους και ενέδυσεν αυτούς.» (Γέν. 3,21)

Ένα γυμνό γυναικείο σώμα περικυκλωμένο από άλλα ντυμένα σώματα, εκτεθειμένο στα βλέμματα αντρών και γυναικών στα οποία προτείνει να εμπλακούν. Μόλις λίγο πριν είχε γλιστρίσει κανονικό, δηλαδή ντυμένο, από ένα σκοτεινό δωμάτιο. Περπάτησε ελεύθερα δίχως να προκαλέσει το ενδιαφέρον. Ώσπου σιγά-σιγά φως απαστράπτον πλημμυρίζει αυτό το σώμα, το σώμα της Ερμίρας όταν πλησιάζει το σημείο για τη δική της επιτέλεση: ένας πάνλευκος τοίχος και τέσσερα καρφιά. Εκεί θα αποδυθεί το παλτό της, τα ενδύματα που την προστατεύουν στην καθημερινότητα, και θα φθάσει στην οριακή κατάσταση της έκδυσης. Το κοινό δημιουργεί ένα ημικύκλιο. Οι ανάσες του δημιουργούν ένα ιδιότυπο soundtrack.

Εκείνη θα μείνει διαρκώς όρθια, θα πολεμήσει τη συστολή της, την αυτοσυγκράτηση που όφειλε να δείξει στους επισκέπτες της έκθεσης. Η εκούσια γύμνωσή της είναι μια πράξη σοβαρή και γενναία που μου υποβάλει μια ταπεινότητα.  Γιατί η έκθεση του γυμνού σώματος εμπεριέχει μια δοκιμασία και για την ίδια την Ερμίρα. Έχει έρθει εκεί ως γυναίκα όχι για να διεγείρει ερωτική φαντασίωση αλλά για να μας μεταγγίσει μια υπόμνηση: για να προχωρήσω και να αλλάξω  χρειάζεται να ξαναγεννηθώ.  Αυτό αισθάνομαι. Δεν υπάρχει κάπου γραμμένο ένα σκεπτικό. Και ο τρόπος που θα εκφραστεί το ανθρωπιστικό μήνυμα, αυτό που αντιλαμβάνομαι, είναι σοκαριστικός.  Όπως το φίδι βγάζει το πουκάμισό του, η γυμνή γυναίκα αποκολλά μέσα σε λίγα λεπτά όλο το δέρμα της. Από την κορυφή έως τα πόδια.

22560955_482610988777251_360955057_o

Αυτό το δέρμα, το όριο ενός ολόκληρου κόσμου με το οποίο αισθανόμαστε ότι υπάρχουμε. Ότι είμαστε ζωντανοί. Ακόμα. Το δέρμα δεν είναι το σύνορο της αποτυχίας μας, αλλά και της δόξας μας; Ένα δώρο που μέσα από αυτό μπορούμε να φθάσουμε στην υπέρβαση ή στην καταβύθιση στο μηδέν. Με το κορμί μας αγαπάμε και καταστρέφουμε. Έχω σώμα, άρα υπάρχω.

22906429_1155120581290731_83669557_oΗ Ερμίρα με τα νύχια της γδέρνει το σώμα της, αφαιρεί όλες τις ασφάλειές της, για να φθάσει μέχρι εκείνη τη στιβάδα, που μπορεί να το πιάσει και να το μαζέψει. Οι θεατές παρακολουθούν σιωπηλοί. Στη συνέχεια θα κρεμάσει το νεκρό δέρμα. Δίπλα στα ενδύματά της. Άραγε θα το φυλάξει σαν φυλακτό, όπως έκαναν παλιά με το δέρμα του φιδιού;  Ένα ιμάτιο είναι και τούτο. Ένας χιτώνας δερμάτινος.

22851505_1155126624623460_1224177727_oΚαι από το φως που λούζει το κορμί της  θα περάσει στο σκοτάδι, εισβάλλοντας στον επικίνδυνο παράδεισο του Δεληδήμου (προχωράει στο έργο «Crocodile Says The Worst Lies» του Χρήστου Δεληδήμου). Ένα άλλο ταξίδι ξεκινάει. Άλλοτε θα χάνει τον δρόμο της και άλλοτε θα τον ανακαλύπτει και πάλι στα ξέφωτα. Μέχρι να βγάλει και πάλι το νέο δέρμα. Τί υπάρχει σταθερό γύρω από αυτό το σώμα; η απάντηση είναι: μάλλον ΤΙΠΟΤΑ. Έτσι που φαίνεται να εγγράφεται στο λευκό, είναι σα να έχει εγκαταλειφθεί στη σκόνη των άστρων. Στην αλογία.  Σαν μια πρωτόπλαστη που αναζητά εναγώνια το θεοΰφαντο ένδυμα. Το αρχαίο κάλλος που έχασε.

22883554_1155120357957420_709140353_o

fullsizeoutput_1dc

Αυτές οι ιστορίες του κόσμου μας συμβαίνουν στην έκθεση «Face to Phase» (επιμ. Τζένη Αργυρίου και ο Βασίλης Γεροδήμος), στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, στην αίθουσα Κεσανλή 14 Οκτωβρίου 2017.  Μια έκθεση που κράτησε μόνο τέσσερις ώρες: 7-11 το βράδυ.

Έζησα την προετοιμασία της performance με το Νίκο να πλάθει  το δέρμα στο μοντέλο του. Μέσα στο απόλυτο σκοτάδι με έναν προβολέα να φωτίζει μυστηριακά το γυμνό κορίτσι και με επισκέπτες να έρχονται σχεδόν στα κρυφά, περίεργα και ενοχικά, να παρακολουθήσουν την τελετουργική διαδικασία.

Και εγώ αυτόπτης μάρτυρας από την αρχή έως το τέλος. Η Ερμίρα Γκόρο και ο Νίκος Καλογεράκης είναι καλλιτέχνες κίνησης και εργάζονται στο χοροθέατρο. Είναι άξιοι χορευτές και δάσκαλοι που αναζητούν την αλήθεια τους και καταφέρνουν με τρόπο αυθεντικό, πειστικό και συναρπαστικό να μας την κοινωνήσουν.

22553577_482611185443898_95076663_o

22546933_482611072110576_1864261512_o

22563645_482938822077801_2135271371_o

22556165_482611155443901_1251000727_o

22641872_482611125443904_805419428_o

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s