Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΕΞΟΡΙΣΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ

Ἡ πρώτη Κυριακὴ τῶν Νηστειῶν, εἶναι τῆς Ὀρθοδοξίας, ἐπειδὴ γίνεται ἀνάμνηση τοῦ θριάμβου τῆς ἀνθρώπινης μορφῆς μὲ τὴ νίκη τῶν εἰκονοφίλων τὸν 9ο αἰώνα στὴν Ζ´ Οἰκουμενικὴ Σύνοδο. Καὶ γιορτάζεται ἡ ἐπιβεβαίωση τῆς συνέχειας μίας παράδοσης ποὺ ἔχει τὴ ρίζα της στὴν ἀρχαία Ἑλλάδα καὶ ὄχι στὴν ἀνεικονικὴ Ἀνατολή. Ἡ ἀναστήλωση τῶν εἰκόνων εἶναι ἡ βεβαιότητα γιὰ τὴν ἀξία τῆς ἀναπαράστασης τοῦ σώματος μὲ ζωγραφικὰ μέσα καὶ ἡ πίστη ὅτι ὁ Ἰησοῦς εἶναι ὁ Θεὸς ποὺ γεννήθηκε ἄνθρωπος μέσα στὴν ἱστορία. Ἄρα, ἐπειδὴ σαρκώθηκε μπορεῖ νὰ εἰκονιστεῖ καὶ νὰ τιμηθεῖ εὐσεβῶς μὲ τὴν προσκύνηση. Γιατὶ ἡ προσκύνηση εἶναι τιμὴ πρὸς τὸ πρωτότυπο. Δὲν εἶναι λατρεία καὶ θεοποίηση τῆς ὕλης. Νά, γιατὶ στὶς σχετικὴ ἀπεικόνιση τῆς ἀναστήλωσης τῶν εἰκόνων στὸ κέντρο βρίσκεται ἡ Παναγία Ὁδηγήτρια πλαισιωμένη μὲ πρόσωπα ποὺ ὑποστήριξαν τὴν προσκύνηση τῶν εἰκόνων, ὅπως ἡ αὐτοκράτειρα Θεοδώρα, ὁ ἀνήλικος αὐτοκράτορας Μιχαὴλ Γ´ καὶ ὁ πατριάρχης Μεθόδιος.

 

Στὸ κήρυγμα ὁ στόχος κατὰ τὴ διάρκεια τῆς ἐπιτέλεσης εἶναι ἡ δημιουργία λεκτικῶν εἰκόνων στὴ σύναξη, προκαλώντας τὸ ἐνδιαφέρον καὶ τὴν περιέργεια τοῦ ἀκροατῆ. Εἰκόνες ποὺ δὲν εἶναι στατικὲς ὅπως στὴ ζωγραφικὴ ἀλλὰ δυναμικές, ἀφοῦ δημιουργοῦνται ἐκείνη, ἀκριβῶς, τὴ στιγμὴ τῆς ἀφήγησης τοῦ performer ἱεροκήρυκα. Ὁ ὁποῖος, ἐφόσον εἶναι ἐκπαιδευμένος, θὰ φροντίσει ὁ λόγος του νὰ εἶναι ὄμορφος, δηλαδὴ παραστατικός.

Γιὰ νὰ γίνει αὐτὸ ἡ ἐργασία του εἶναι νὰ δημιουργήσει ἱστορίες ποὺ θὰ τὶς θέσει μπροστὰ στὰ μάτια τῶν ἀνθρώπων, δηλαδὴ θὰ τὶς διηγηθεῖ προφορικὰ μὲ τὴν τέχνη του. Καὶ αὐτὲς οἱ ἱστορίες γιὰ νὰ εἶναι παραστατικὲς πρέπει νὰ εἶναι πειστικές. Πέρα ἀπὸ ὑψηλὰ νοήματα καὶ σχήματα λόγου, οἱ διηγήσεις τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ρήτορα εἶναι ἀνάγκη νὰ διαθέτουν τάξη, ἀρχὴ καὶ τέλος. Ἡ τάξη προσφέρει τὴ χάρη καὶ τὴν ὀμορφιὰ στὸν λόγο.

Ἡ ἀναστήλωση τῶν εἰκόνων. Κρητικὴ εἰκόνα. 16ος αἰώνας. Ἀθήνα, Μουσεῖο Μπενάκη, Συλλογή Σταθάτου.

Τὸ σημαντικότερο: ἡ φιληκοΐα κτίζεται ἀπὸ τὸν κήρυκα ἀπὸ τὴν ἀρχὴ τῆς ὁμιλίας του. Ὅπως καὶ ὁ ἠθοποιός: προκειμένου νὰ κερδίσει τὴν προσοχὴ καὶ τὴν ἐπιθυμία τοῦ θεατῆ οἰκοδομεῖ μία σχέση μὲ τὸ κοινὸ ἀπὸ τὴν ἔναρξη τῆς παράστασης.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s