ΕΦΥΓΕ Η ΠΡΩΤΗ ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΜΑΣ

Σήμερα, ανήμερα του αγίου Ιωάννη αναχώρησε από τον κόσμο τούτο η κορυφαία ηθοποιός του θεάτρου μας Άννα Συνοδινού. Η Συνοδινού υπήρξε η πρώτη γυναίκα που ενσάρκωσε τον ρόλο της Θεοτόκου στην ιστορική παράσταση του βυζαντινού δράματος Χριστός πάσχων του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού (1964). Τα σκηνικά και τα κοστούμια ήταν του Σπύρου Βασιλείου και ήταν σχεδιασμένα σε μια ατμόσφαιρα αναγεννησιακής αισθητικής. Για την προετοιμασία της παράστασης η Συνοδινού έχει καταθέσει* τη μαρτυρία της για την πρωτόγνωρη εμπειρία και την κατανυκτική ατμόσφαιρα: «Με πολλή δυσκολία δέχθηκα να υποδυθώ την Παναγία. Έπρεπε να συμβάλω ώστε να τελείται η παράσταση ως Μυστήριον. Στη διάρκεια των δοκιμών και παραστάσεων νήστευα και απείχα από ερωτική συνεύρεση».

Η παράσταση είχε προκαλέσει σάλο και απασχόλησε την Ιερά Σύνοδο η οποία γνωμοδότησε προκειμένου να πραγματοποιηθεί. Σε σχετική έρευνα που έκανα στα αρχεία της συνόδου έχω εντοπίσει μια απόφαση να μελετηθεί η μετάφραση από τον σεβασμιώτατο Ναυπακτίας ο οποίος εισηγήθηκε θετικά, αλλά με τον όρο να μην εμφανιστεί  «από σκηνής του Εθνικού Θεάτρου ο Θεάνθρωπος». Τελικά, η σκηνική παρουσίαση έγινε δεκτή με ανάμικτα αισθήματα. Από τις κριτικές ξεχωρίζω εκείνη του Άλκη Θρύλου στη Νέα Εστία (Μάιος 1964): « Ο κ. Σολομός καθόρισε το παίξιμο τόσο των πρωταγωνιστών, όσο και των δευτεραγωνιστών και του χορού, όπως το ζητούσε  ο χαρακτήρας του έργου, να είναι μόνον απαλά σχεδιασμένο, να μην έχει τίποτε το προκλητικό και κραυγαλέο, να είναι ένα εξαίρετα ζυγισμένο και εναρμονισμένο κράμα απαγγελίας και διακριτικής εκφραστικής πλαστικότητας. Άριστα, δημιουργικά, συμμορφώθηκαν με τις οδηγίες του κι ανταποκρίθηκαν σ᾽ αυτές η κ. Άννα Συνοδινού, που μας μετέδωσε χωρίς καμιά υπέρμετρη κι άτυπη τραγικοποίηση, πολύ λιτά, μόνον το βάθος, την ουσία της οδύνης που σπαράζει την Παναγία».

YE1964_03_PH002_sc

Χριστός πάσχων. Εθνικό Θέατρο, 1964. Αριστερά: Φωτεινή Μανέτα (Κορυφαία Χορού), Ελένη Κυπραίου (Χορός), Χριστίνα Κουτσουδάκη (Χορός). Στο κέντρο, μπροστά: Άννα Συνοδινού (Μήτηρ Θεού), Κάκια Παναγιώτου (Μαρία Μαγδαληνή), Ζωή Σκουρλά (Κορυφαία χορού). Πάνω: Λευκή Βεντουράτου (Κορυφαία), Χρυσούλα Καριώρη (Κορυφαία). Πηγή: Αρχείο Εθνικού Θεάτρου

*Η πληροφορία από το βιβλίο της Άννας Συνοδινού Πρόσωπα και προσωπεία, Αδελφοί Βλάσση, Αθήνα 1998, σ. 235.

**Ιωσήφ Βιβιλάκης, «Η πρώτη “εμφάνιση„ του Ιησού στη νεοελληνική σκηνή . Ένα τολμηρό πείραμα του Αλέξη Σολομού», Για το ιερό και το δράμα. Θεατρολογικές προσεγγίσεις, Αρμός, Αθήνα 2004, σσ. 499-526.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s