O ΑΘΩΣ ΜΕ ΠΑΙΔΙΑ

Ὑπάρχει ἡ βιομηχανία θεάματος γιὰ παιδιὰ καὶ ὑπάρχουν θεάματα ποὺ μποροῦν νὰ τὰ ἀπολαύσουν μαζὶ μὲ τοὺς μεγάλους καὶ οἱ παιδικὲς ἡλικίες. Στὴν πρώτη κατηγορία βάζω ὅ,τι φέρνει μαζί του τὸ ἐπίθετο παιδικὸ καὶ ἀνήκει στὴ βιομηχανία τοῦ πολιτισμοῦ: εἴδη καὶ προϊόντα τηλεοπτικῆς κατανάλωσης, θεατρικὲς παραστάσεις καὶ κινηματογραφικὲς ταινίες. Ὅσα κατασκευάζουν οἱ ἐνήλικες γιὰ τὰ παιδιὰ μὲ σκοπὸ τὴν κάλυψη, κυρίως, ἐμπορευματικῶν ἀναγκῶν. Ὁ Καραγκιόζης ὡς τηλεοπτικὸ προϊόν, φαινομενικά, ἀνήκει σὲ αὐτὴ τὴν κατηγορία, στὴν πραγματικότητα, εἶναι ἡ ἀπόληξη μίας πορείας ποὺ ἔχει τὴ ρίζα της στὸν λαϊκὸ πολιτισμό. Οἱ Καραγκιοζοπαῖχτες μὲ τὶς παραστάσεις τους γιὰ παιδιὰ ἀναγκάστηκαν νὰ διευρύνουν τὸ ἀκροατήριό τους, ὥστε νὰ δώσουν στὸ θέατρο σκιῶν τὸ φιλὶ τῆς ζωῆς σὲ μία φάση ποὺ κινδύνευε νὰ ἐξαφανιστεῖ ἀπὸ ἄλλα εἴδη θεάματος.

Προσωπικά, θεωρῶ τὴν τέχνη τοῦ Καραγκιόζη μία ἀπὸ τὶς δυσκολότερες παραστατικὲς τέχνες. Ὁ Σπύρος Μελᾶς εἶχε χαρακτηρίσει τὸν Καραγκιοζοπαίχτη ὡς ἑξῆς: «Εἶναι Ἄτλας ποὺ βαστάει ὅλη τὴν παράσταση μόνος του» Καὶ ἔτσι εἶναι. Ἐδῶ ἔχουμε ἕναν ἄνθρωπο νὰ ἐνορχηστρώνει ὅλη τὴν παράσταση ἀπὸ τὸ σενάριο καὶ τὰ σκηνικά, ὡς τὶς φωνὲς καὶ τὰ τραγούδια. Ὁ Καραγκιοζοπαίχτης εἶναι ἕνας ὁλικὸς performer. Ὀφείλει νὰ ἔχει τέλεια μνήμη, νὰ μπορεῖ νὰ ἐπικοινωνεῖ ἄμεσα μὲ τὸ κοινό του, νὰ μιμεῖται ὅλες τὶς φωνὲς τῶν προσώπων του, νὰ μπορεῖ νὰ μιλήσει μὲ ντοπιολαλιά, νὰ τραγουδάει σωστά, νὰ ξέρει χορό. Ὁ μεγάλος καλλιτέχνης τοῦ μπερντέ εἶναι ἰδιοφυΐα ἐπειδὴ συνοψίζει ὅλα ὅσα γνωρίζουμε γιὰ τὴν τέχνη τοῦ μίμου καὶ τοῦ παντόμιμου, παρόλο ποὺ εἶναι ἀόρατος καὶ σαρκώνεται ὡς εἰκόνα στὶς φωτεινὲς φιγοῦρες του. Καὶ ὲὰν τὸν ὑπερασπιστοῦμε μόνο κερδισμένοι θὰ εἴμαστε γιατὶ ὑποστηρίζουμε τὸ ἦθος μίας λαϊκῆς τέχνης μὰ μία μοναδικὴ αἰσθητική, καὶ τολμῶ νὰ πῶς ἕναν πατριωτισμό, σὲ μία ἐποχὴ ποὺ ὅλα δείχνουν ρημαγμένα καὶ μαραζωμένα.

Ἐχθὲς στὴν Πλατάνα, κοντὰ στὴν Κύμη, ἔδωσε ὁ Ἄθως Δανέλλης μία παράσταση ποὺ ὀργάνωσε ὁ Πολιτιστικὸς σύλλογος Πλατανιωτῶν «Ἡ Ἀναγέννηση». Χῶρος, τὸ γήπεδο μπάσκετ, πλάι στὴν κοίτη τοῦ ποταμιοῦ ποὺ φέρει τὸ ὄνομα Σκοτεινή. Ὄνομα ταιριαστὸ καὶ μὲ τὴ θεατρικὴ ἐμπειρία ποὺ ζήσαμε ἐκεῖ, μὲ τὸ παιχνίδι τῶν σκιῶν καὶ τοῦ φωτός.

Από πού είναι η είσοδος;

Μολις τελειωσε η παρασταση τα μικρα αναζητουσαν την εισοδο των παρασκηνιων.

Πιστεύω στὴν τέχνη τοῦ Δανέλλη ὄχι μόνο γιατὶ ἔχω δεῖ πολλὲς παραστἀσεις του, πιστοποιώντας κάθε φορὰ τὸ μεγαλεῖο του, ἀλλὰ καὶ γιατὶ θεωρεῖται ὁ δάσκαλος τῆς πολὺ νεώτερης γενιᾶς Ἑλλήνων καραγκιοζοπαιχτῶν ποὺ δὲν ἔχουν κλείσει τὰ 25 τους χρόνια. Παλαιοὶ καὶ νεώτεροι σέβονται βαθιὰ τὸν Ἄθω γιὰ τὸ ἔργο ποὺ ἐπιτελεῖ στὸν τόπο μας. Κάθε παράσταση τοῦ Δανέλλη μὲ τὸν ἐξαιρετικὰ διαυγὴ λόγο ποὺ ἀρθρώνει, ὅπου δὲν χἀνεις ἕνα σύμφωνο στὴν ἐκφορά του, εἶναι ἕνα μάθημα ὑποκριτικῆς. Καὶ χθὲς αὐτὸς ὁ μεγάλος Έλληνας showman ἔφθασε μὲ τὴ φορητὴ σκηνή του, ποὺ χωράει σὲ μία στενὴ βαλίτσα, ἕνας νομὰς ποὺ νιώθει δική του κάθε πατρίδα ποὺ ἐπισκέπτεται.

Ἄθως μὲ τὸν βοηθό του Ἀποστόλη στὴν Πλατάνα ἔπαιξαν ἀπὸ μία περιορισμένη ἐξαιρετικὰ στενὴ λωρίδα γιὰ νὰ μπορέσει ἡ σκηνή τους νὰ εἶναι ὁρατὴ ἀπὸ τὸ κοινό. Παρουσίασαν τὸ ἔργο Τὸ φάντασμα προκαλώντας γέλιο καὶ χαρὰ στοὺς παρόντες. Ἐκεῖ, χώρεσαν τὰ πάντα ποὺ μᾶς βασανίζουν, ἰδωμένα μέσα ἀπὸ τὸ πρίσμα τῆς κωμωδίας: ἡ Μέρκελ, τὸ μνημόνιο, ὁ Σόϊμπλε, ἡ πείνα καὶ ἡ ἀνεργία. Ἦταν ἡ πρώτη φορὰ ποὺ εἶδα τὸν Ἄθω νὰ παίζει ἐνώπιον παίδων. Ἡ ἀλληλεπίδραση ὑπῆρξε πυκνὴ καὶ οἱ μικροὶ θεατὲς ἀντιδροῦσαν ἀβίαστα καὶ γνήσια. Ὅπως θὰ ἔκανε κάθε κοινὸ ποὺ δὲν θὰ ἔπασχε ἀπὸ τὴ νόσο τῆς σοβαροφάνειας.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Τὰ παιδιὰ στὸ τέλος τῆς παράστασης ἔτρεξαν τσοῦρμο καὶ χώθηκαν κάτω ἀπὸ τὸν μπερντέ. Ἤθελαν νὰ δοῦν τοὺς ἐργάτες τοῦ Διονύσου οἱ ὁποῖοι ἐνσυνείδητα κρύβουν τὸ πρόσωπό τους γιὰ νὰ ἀναδείξουν τοὺς χάρτινους ἥρωες. Ἐκεῖ, ἀπὸ μία τρυπούλα εἶδα τὸν Ἄθω καὶ τὸν Ἀποστόλη κάθιδρους νὰ δίνουν στὰ μικρὰ νὰ ἀγγίξουν τὶς φιγοῦρες. Ἐκεῖνα ἔκπληκτα μία κοιτοῦσαν τοὺς ἀνθρώπους μία τὶς κοῦκλες. Ἤθελαν νὰ καταλάβουν τί εἶχε συμβεῖ. Ἢ ἦταν σὰ νὰ ἤθελαν νὰ ἀγγίξουν τὰ εἴδωλα. Ἡ μαγεία συνεχιζόταν καὶ μετὰ τὴν παράσταση!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s